Jag blir så jävla förbannad så in i helvete

Vilken jävla idiot.... Kan man bli mer förbannad på en karl som står ute och hugger ved när PT får tag i honom....

En kvinna klarar inte av det här



"Fräscht" med kvinna - men Jonsson tvekar

 image24

ÖJEBYN (PT)
Ny kyrkoherde. - Man tyckte från kyrkorådets sida att det var väl lite med tre sökande, man ville ha fler att välja på.Så förklarar kyrkorådets ordförande i Piteå landsförsamling, Erik Jonsson, s, att ansökningstiden för den ledigförklarade kyrkoherdetjänsten har förlängts. Jonsson är för övrigt tveksam till om en kvinna är bäst rustad att klara det tunga jobbet att vara kyrkoherde.

Det är Öjeby kyrka i Piteå landsförsamlingmed som söker en ny kyrkoherde efter Peder Jonsson. Den utlysta tjänsten lockade dock bara tre sökanden och kyrkorådet ville ha fler att välja mellan. Foto: Magnus Berglund
 
I Piteå-Tidningen kritiserade i tisdags tre olika insändarskribenter beslutet att förlänga ansökningstiden avseende kyrkoherdetjänsten i Piteå landsförsamling till och med den 18 maj. I den första annonsen, som var införd i PT och Kyrkans Tidning i början av april, var sista ansökningsdatum satt till den 20 april.

- Det visade sig att vi varit väl optimistiska när vi gjorde tidsschemat för ansökningsprocessen; schemat blev för tajt, tiden för kort, säger kyrkorådets ordförande Erik Jonsson.

Det fanns de som hade tänkt att söka, men inte hunnit med i svängarna.

- Vi räknade med att domkapitlet skulle hinna behörighetspröva kandidaterna så att vi nästan skulle kunna ha en ny kyrkoherde när Peder Jonsson slutar, men vi var överoptimistiska.

En olycklig omständighet i sammanhanget var att platsannonsen i Kyrkans Tidning bara kom att införas en gång, eftersom den hamnade i påskens dubbelnummer.

Anonyma insändare

Erik Jonsson och den avgående kyrkoherden och tillika kontraktsprosten Peder Jonson kritiserades i skarpa ordalag på insändarplats i PT för att de inte lät sig nöja med de tre sökande som inkommit med ansökan i tid. De tre kandidaterna är enligt uppgift komministrarna Helen Lindbäck och Maria Berg samt Lars Öberg, Bölebyn, EFS-distriktsföreståndare.

Erik Jonsson och kyrkofullmäktiges ordförande Peter Eriksson ville inte gå i svaromål med hänvisning till att insändarskribenterna var anonyma.

- När vi hade kyrkoherdefrågan uppe i kyrkorådet för fjorton dagar sedan beslutade vi bland annat, att vi nämner inga namn eller personer i det här skedet. Sedan beslutade vi att förlänga ansökningstiden för att fler personer ska få chansen att söka tjänsten.

På frågan om det ändå inte, som insändarna anser, är dags för en kvinnlig kyrkoherde i Piteå landsförsamling svarar Erik Jonsson, som vi når i telefon på vedbacken medan han håller på att klyva ved:

"Det är dags"

- Känslomässigt håller jag med om att det skulle vara fräscht med en kvinna. Det är visst 50 år sedan kvinnor fick möjligheten att prästvigas, så visst är det dags ... Men sedan är det ju förnuftsskäl. Att vara kyrkoherde i Svenska kyrkan är en oerhört viktig post. Det ligger, kan jag tycka, orimligt mycket på den stackars personen. Det är arbetsledning, det är miljöansvar ... ja, du kan räkna upp hur mycket som helst, även det teologiska.

Peder Jonsson tillträder tjänsten som domprost i Luleå den 1 augusti.

Kommentarer
Postat av: MistressModesty

Ja du, jag blev först rejält förbannad när jag läste rubriken, som säkert de allra flesta blev.
Men jag känner Erik och blev samtidigt väldigt förvånad, jag har aldrig fått intrycket av att han bär på sådana åsikter. Snarare tvärt emot.

Så jag ringde Erik, och han saknar lite i artikeln.
Resonemanget kring tyngden och ansvaret hänger ihop med en utrenings om gjorts om kyrkan som visat att de itne är ngn vidarea arbetsgivare och var enligt honnom inte kopplat till kön....

Och jag börjar vara rätt luttrad när det gäller tidningar och media vid det här laget och är benägen att tro att det blev för frestande att göra rubriker.....

2007-05-10 @ 11:45:43
Postat av: Ewa

"Kvinnor arbetar som presidenter" var min enda kommentar på PT:s hemsida.

Postat av: Caisa

Jag vet absolut också att tidningarna kan skriva lite sådär. Men som jag skrev i min kommentar på PT;

Beklagligt
Jag blev så fruktansvärt arg i morse. Visst förstår jag att journalisten blev väldigt nöjd efter Erik Jonssons fantastiska grodor en efter en. Det måste varit som en vinst på triss att få dessa uttalanden. Men tyvärr så tror jag att någonstans finns den här uppfattningen hos Erik och många andra. Herr Jonsson lär få stå väldigt ensam just nu eftersom ingen vill stötta honom och säga att en kvinna inte passar till yrket, men i tysthet tror jag tragiskt nog att de är rätt många som tycker att männen passar sig bäst. Även i det teologiska....



Jag menar bara Ingen rök utan eld

2007-05-11 @ 08:29:49
URL: http://caisas666.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback